Taidon oppiminen ja opettaminen verkossa

Viimeiset pari vuotta ovat olleet muutoksen aikaa opetuksessa, kirjoittaa suunnittelijaopettaja Katriina Leppänen Omniasta Espoon työväenopistosta. Tässä kuukauden tekstiilissä hän kertoo kokemuksistaan käsityön opettamisesta ja oppimisesta koronapandemian aikana.

Toimin suunnittelijaopettajana Omniassa Espoon työväenopistossa. Suunnittelen käsityön ainealueen kurssit ja opetan kirjontaa, painokangasta, virkkausta, värioppia ja suunnittelua.

Viimeiset pari vuotta ovat olleet muutoksen aikaa opetuksessa. Lähiopetus siirtyi jossain vaiheessa jopa kokonaan verkkoon. Tutuksi tulivat Zoom, Collaborate, Teams ja Padlet, piuhojen yhdistäminen tietokoneeseen, valojen asettelu ja useamman kameran käyttö.

Etäily on opettanut videoiden tekoa ja kuvan editointia. Suhtauduin aluksi vähän epäluuloisesti siihen, miten käsitöitä voi opettaa verkossa. Miten onnistun näyttämään pieniä yksityiskohtia niin, että niistä saa selvää ja opetus on mielenkiintoista?

Pikkuhiljaa ongelmat ja epäluulo poistuivat ja huomasin, että itseasiassa videoiden avulla ja kameraa lähelle zoomaamalla opetusta pystyy seuraamaan, jopa paremmin kuin luokkahuoneessa.

Myös omat kokemukseni oppilaana olosta verkkokursseilla ovat olleet kannustavia. Olen päässyt osallistumaan kursseille, jotka on lähetetty Australiasta, Englannista ja Meksikosta. Enää ei tarvitse matkustaa Lontooseen vaan voin opetella uusia taitoja kotisohvalta hyvin rakennettujen etäkurssien avulla.

Täytyy myöntää, että ihan jokaiseen käsityökurssiin etäopetus ei sovellu. Mutta kirjonnan opetus etänä on mielestäni onnistunut hyvin.

Oman opetukseni kurssikerrat olen rakentanut niin, että teoriaosuuden jälkeen on mahdollista jatkaa työskentelyä ja opetuskertojen välissä tehdyistä töistä voi ladata kuvia Padlettiin. Padlet on eräänlainen virtuaalinen ilmoitustaulu, johon voi lisätä kuvia. Sen kautta on mahdollistaa jakaa videoita ja linkkejä. Käytössäni on myös Moodle oppimisalusta, jonne tallennan illan aikana esitetyn aineiston. Moodlen kautta pääsee myös liittymään Zoomiin ja Padlettiin. Videoiden kautta näytän kirjontapistoja tai yksityiskohtien tekoa.

Etäopetuskaudesta jää paljon hyvää oppia, jota on mahdollista soveltaa myös lähiopetuksessa. Jatkan ehdottomasti videoiden tekoa ja haluan näyttää yksityiskohtia kameralla lähelle zoomaamalla ja luokassa taululle heijastamalla. Kerran kuvatusta videomateriaalista on apua myös, kun saman kurssin vetää useampaan kertaan. Opiskelijat pääsevät myös katsomaan videot uudelleen silloin, kun heille parhaiten sopii.

Tänä keväänä on menossa verkossa Kirjo ja applikoi etänä -kurssi, jossa kirjotaan luovasti, kokeillaan erilaisia pistoja ja yhdistellään materiaaleja. Kirjotut kasvit kurssilla keskitytään kukkien ja kasvien kirjontaan. Molemmat kurssit toteutetaan Zoom-virtuaalisessa luokkahuoneessa sekä Moodle-oppimisympäristössä.

Oheisesta linkistä pääset tutustumaan aiemmin pidetyn Kirjottu tekstiilikirja -kurssin teoksiin. Haaveet ja muistot on kirjottu kankaalle ja paperille ja kuvat on koottu tekstiilikirjaksi. Kirjottu tekstiilikirja -kurssilla herkuttelimme muodoilla, tekstuureilla ja väreillä. Kuvissa ja tarinoissa on yhdistetty applikointia ja kirjontaa luovasti ja käytetty monenlaisia materiaaleja.

Kirjottu tekstiilikirja Flickrissä: https://flic.kr/s/aHsmWzoeW6

Katriina Leppänen

Kirjoittaja on suunnittelijaopettaja, TaM ja Tekstiilikulttuuriseuran hallituksen jäsen