Helmikuu 2019: Opiskelijan opinnäytetyö Amadeus–näytelmässä Kajaanin kaupunginteatterissa syksyllä 2014


Opiskelija Teija Räsänen Kuopion muotoiluakatemiasta suunnitteli lopputyönään Wolfgang Amadeus Mozartin nuoren vaimon puvustuskokonaisuuden ja valmisti yhden asun, loppukohtauksen surupuvun. Toki hän auttoi teatterin puvustossa muidenkin pukujen valmistuksessa, koristelussa ja kankaanpainannassa ja historiallisten faktatietojen keräämisessä työskennellessään pukusuunnittelijan assistenttina puvustossa.Pukusuunnittelullisesti kokonaisuuteen sopi hyvin, että Mozartin nuoren vaimon puvustuksen suunnitteli itsekin nuori nainen ja että puvustus sai poiketa omasta suunnittelustani. Toki olin skenografina vastuussa näytelmän visuaalisesta ilmeestä kokonaisuutena ja valvoin ja opastin parhaani mukaan opiskelijan työtä. Lisäksi oli hienoa, että nuori suunnittelijaopiskelija sai kokea ammattiteatterissa toteutettavan puvustustyön.

Constanze Weber (Anna Kuusamo) ja Mozart (Asko Vaarala). Kuvat la Samoil

Musta-hopeisen korsetin, jonka ympärille opiskelijan lopputyönä valmistama surupuku rakentui, olin tilannut hyvissä ajoin ennen suunnittelutyön alkua Light in the Box –postimyynnistä muiden näytelmässä käytettyjen korsettien kanssa.

Kuva la Samoil.
Työpiirrokset ovat huomattavasti yksityiskohtaisemmat kuin mitä me teatterin puvustossa arjen työssä käytännössä teemme. Piirrän yleensä vain saumojen paikat, kiinnitykset ja taskut rautalankamalliin, jonka käyn puvustonhoitajan kanssa läpi ennen kaavoittamista ja materiaalit hankittuani. Toki se oli meillekin opettavaista nähdä, miten tietokoneohjelmia voisi hyödyntää pukujen valmistusprosessissa. Työharjoittelussa olleilta opiskelijoilta olen vuosien saatossa saanut työskentelyyni paljon hyödyllistä opastusta tietokoneen käytöstä.
Kuva la Samoil.
Opiskelija Teija Räsänen teki opinnäytetyönsä kevään 2014 aikana ja valmistuttuaan koulusta työskenteli pukusuunnittelijan assistenttina teatterin puvustossa Amadeuksen ensi-iltaan 20.09.2014 saakka. Näin hän pystyi olemaan mukana sekä omien suunnitelmiensa että muiden näytelmään valmistettavien pukujen valmistusprosessissa. Teimme esimerkiksi pukujen koristelut ja kankaanpainotyöt yhdessä, jotta näytelmän puvustus näyttäisi kokonaisuutena yhtenäisemmältä. Teatterin yhteiskunnallinen tehtävä on mielestäni näytelmien esittämisen lisäksi myös valmistamiseen tarvittavan ammattitaidon jakamista sekä opiskelijoille että harrastajille.

Teija Räsäsen opinnäytetyö: http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/77704...


Riitta Raunio