SYYSKUU: Rusticoiden väriloistoa 1960-luvun alussa

Kuva 1. Tampellan malli 890 Rustica, palttina, rohdinpellava, 1960, suunnittelija Dora Jung. Kuva PF.


Dora Jungin varsinainen läpimurto oli 1950-luvulla, jolloin hän sai kolme Milanon Triennalen Grand Prix -palkintoa vuosina 1951, 1954 ja 1957, eli kaikkina 50-luvun triennale-vuosina. Kuuluisiksi tekstiileiksi nousivat silloin Kyyhkyjä (1951), Sorsia ja Huhtikuu (1955) ja Viivaleikki (1957).

Dora Jung osallistui myös vuoden 1960 triennaaliin, jonka teemana oli ”koti ja koulu”. Jung lähetti Milanoon Rustica pyyhkeiksi nimetyt rohdinpellavaiset liinat, jotka kudottiin Tampellassa. Pyyhkeitä kutsuttiin näyttelyn teeman mukaan ensin Koulupyyhkeiksi. Pyyhkeitä käytettiin ainakin joissakin Suomen kouluissa oppilaiden käsipyyhkeinä. Palttina sidoksiseen, kaksiväriseen loimeen kudottiin joko samaa loimen väriä tai kontrastiväriä. Liinan tai pyyhkeen reunoja kiertää valkoinen raita, joka värittyy liinan kudevärillä. Rusticaa kudottiin uskomattoman monia eri värejä, kuvassa on 23. Rusticaa oli saatavana pyyhkeiden lisäksi tabletteina ja kaitaliinoina.

Pikanttina yksityiskohtana pyyhkeissä on niiden ripustimet. Jokaisessa pyyhkeessä on nimittäin (tarpeeksi pitkä) täsmälleen pyyhkeen reunaraidan väriseksi kudottu, noin sentin levyinen ripustin ommeltuna pyyhkeen pitkän sivun keskelle. Lisäksi liinojen päärmeet oli suunniteltu täsmälleen raidan levyiseksi, jolloin kokonaisuus näytti hyvältä molemmilta puolilta. Käytännöllis-esteettistä herkkua, jollaiseen ei nykyään juuri törmää.

Jung lähetti samaan aikaan Milanoon myös roosanpunaisia, keltaisia ja sinisiä Viva-pyyhkeitä sekä pellavadamastiksi kudottuja Kruununkukkia. Niitä esiteltiin näyttelyssä valkoisena, vaalean keltaisena ja liilana. Pyyhkeen kuvio muodostuu pienistä kämmenistä, jotka voi nähdä myös kruunuina. Kämmenet muodostivat kaksi suurta ympyrää.

Päivi Fernström