Maaliskuu: KALLION KIRKON KIRKKOTEKSTIILIT - Tekstiilitaiteilija Raija Rastas


Arkkitehti Lars Sonckin suunnittelema kirkko otettiin käyttöön v. 1912. Se on rakennettu graniitista 2000 milj. vuotta vanhan peruskallion päälle. Sain vuonna 2007 kirkon uusien kirkkotekstiilien suunnittelutehtävän.

Kuva Raija Rastas.

Arkkitehtuurin kansallisromantiikka, jossa on myös jugendvaikutteita on esillä tekstiileissä pystylinjoina ja hillittynä ornamentiikkana. Halusin suunnitella kirkkoon modernit tekstiilit, jotka ottavat huomioon jugendaikakauden pyrkimyksen kokonaistaideteokseen.

Kirkkotekstiileissä toistuvat kirkon seinämaalausten pehmeät sävyt. Seurakunnan taholta toivottiin, että tekstiilien kuvioinnissa olisi jotain vanhaa symboliikkaa Kallion kirkosta sekä kultalankaa. Tekstiilien tulisi olla juhlavat, mutta eivät loistokkaat, joka oli myös kirkon suunnittelulle asetettu lähtökohta.

Kallion kirkon ikkunaholvi. Kuva Raija Rastas.

Kirkon seinämaalauksia saarnastuolin takana. Kuva Raija Rastas.

Kivirikkokasvi. Kuva Raija Rastas.

Aloitin tutkimusmatkan tutustumalla Kallion kaupunginosan sekä Kallion kirkon historiaan. Keskeisiksi teemoiksi symboliikassa nousivat kallio, katu ja vesi. Kirpputorilta löysin vanhan postikortin, johon kuvattu kivirikkokasvi kykenee elämään pienissäkin kiven- ja kallion halkeamissa ja on Kristuksen ylösnousemuksen vertauskuva.

Maria Schwartzbergin v. 1912 suunnittelema kasukka (yksityiskohta). Kuva Raija Rastas.

Kallion kirkossa on vanhoja arvokkaita kirkkotekstiilejä mm. Maria Schwartzbergin ja Lina Palmgrenin v.1912 suunnittelemat ja Suomen Käsityön Ystävissä valmistetut kasukat. Niiden kirjontatradition ja korkeatasoisen käsityön toivottiin siirtyvän uusiin kirkkotekstiileihin. Myös uudet tekstiilit valmistettiin Suomen Käsityön Ystävissä Helsingissä.


Tekstiilit valmistettiin kangaspuissa käsin kutoen ja kirjaillen. Niiden materiaalina on ohut hyvin laskeutuva kampavilla. Toteutin itse niihin yhdistettävät pienoistaidetekstiilit ompelu- ja helmikirjontatekniikoilla.

Taidekutoja Sanna Reinikainen kutomassa mallitilkkuja kaikkiin värisarjoihin. Kuva Raija Rastas.

Mallitilkkuloimessa vihreän sarjan värejä ja pujotuspintoja- Kuva Raija Rastas.

Valkoinen kasukka osittain kirjailtuna. Kuva Raija Rastas.

Ateljeeompelija Anitta Laakkonen. Kuva Raija Rastas.

Ompelimossa ateljeeompelijat Kaija Hirvi ja Kaisa Sihvonen. Kuva Raija Rastas.

Punainen kirjaliina, yksityiskohta. Kuva Sirpa Päivinen.

Punaisen sarjan tekstiilien kivimäinen pinta viittaa graniittiin, kallioon, jonka päälle kirkko on rakennettu. Kolmiulotteinen kulmakivi symbolisoi pysyvyyttä, katoamattomuutta ja turvallisuutta

Saarnastuolin kirjaliinat kuudessa liturgisessa värissä. Kuva Raija Rastas.

Valkoinen kasukka. Kuva Sirpa Päivinen.

Vihreä kirjaliina. Kuva Raija Rastas.

Valkoisen kasukan symboleina ovat kivirikon kukat, vesi, risti sekä tie. Koska Kallion kirkko sijaitsee Helsingin pisimmän yhtenäisen katuosuuden päässä, kaikissa kasukoissa ja stolissa pystylinjat symbolisoivat katua, tietä.

Vihreän kirjaliinan lintu symbolisoi ylösnousemusta. Laakeripuun lehdet ja marjat symbolisoivat kasvua, toivoa sekä iankaikkista elämää. Ne yhdistyvät myös kirkon ikkunoiden laakeriseppeleisiin.


Vihreä, valkoinen ja sininen sarja. Kuva Raija Rastas.

Uudet kirkkotekstiilit otettiin käyttöön juhlajumalanpalveluksessa 6.9.2009. Kallion kirkko täytti 100 vuotta v. 2012.

Tekstiilitaiteilija Raija Rastas: www.raijarastas.fi, www.finnishdesigners.fi