Tekstiilikulttuuriseuran toimintakertomus vuodelta 2015

Vuosi 2015 oli Tekstiilikulttuuriseuran 45. toimintavuosi.

Seura järjesti jäsenille jäseniltoja ja kaikille avoimen suositun luentosarjan, jonka aiheena oli Uuden ajan käsityö. Jäsenille lähetettiin tiedotteita. Kuukauden tekstiili -sarjassa Lapin yliopiston Taiteiden tiedekunta esitteli tutkimuksiaan neljän kuukauden verran. Tiedonkulun katkonaisuus katkaisi harmittavasti sarjan, eikä loppuvuodeksi saatu uutta tekijää Kuukauden tekstiili -sarjaan.

Jäsenet ja jäsenmaksut

Seurassa oli joulukuun lopussa 220 henkilöjäsentä, joista 4 kunniajäsentä. Yhteisö- jäseniä on 6. Henkilöjäsenen jäsenmaksu oli 20 euroa ja yhteisöjäsenen 50 euroa.

Hallitus

Seuran hallitus kokoontui vuoden aikana kuusi kertaa. Hallitukseen kuuluivat seuraavat kahdeksan jäsentä: Merja Räty puheenjohtajana, Tarja-Kaarina Laamanen varapuheenjohtajana ja jäsenrekisterin hoitajana, Katariina Sokka sihteerinä, Ritva Aalto taloudenhoitajana, Tiina Aalto jäsenkirjeen taittajana, Marika Sarha, Leena-Kaisa Loukojärvi ja Laura Voipio.

Sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset

Seuran kevätkokous pidettiin 12.3. Maaseudun Sivistysliitossa. Puheenjohtajana toimi Suvi Kettula. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2014 toimintakertomus ja vahvistettiin tilinpäätös. Kokouksen jälkeen Maaseudun Sivistysliiton kulttuuri- tuottaja Raija Kallioinen kertoi järjestön toiminnasta ja ITE-taiteesta.

Syyskokous pidettiin 29.10. Helsingin kaupungin suomenkielisen työväenopiston opistotalossa Uuden ajan käsityö -luentosarjan ensimmäisen luentokerran jälkeen. Puheenjohtajana toimi Päivi Fernström ja sihteerinä Leena-Kaisa Loukojärvi. Paikalla oli 11 seuran jäsentä. Hallituksessa tapahtuivat seuraavat henkilövaihdokset: hallituksen erovuoroisen jäsenen Ritva Aallon sekä Tarja-Kaarina Laamasen ja Laura Voipion tilalle hallitukseen kokous valitsi Anja Aallon, Tiina Ikosen ja Tiina Mikkelän. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2015 talous- ja toimintasuunnitelma.

Jäsentilaisuudet
  1. Pia Ketola kertoi 22.1. seuran jäsenille Sukupolvien silmukat -kirjan synnystä.
  2. Tutustuimme Espoossa Omnian ompelijakisällikoulutukseen sekä opiskelijoiden valmistamiin juhla- ja näyttämöpukuihin 25.2.
  3. Seuran kevätkokouksen yhteydessä 12.3. kulttuurituottaja Raija Kallioinen kertoi Maaseudun Sivistysliitosta ja ITE-taiteesta.
  4. Huhtikuuksi suunniteltu kevätretki Tampereen Vapriikkiin peruuntui, koska ilmoittautuneita oli aivan liian vähän.
  5. Toukokuun 19. päivä tutustuttiin Töölön Tilkkupajaan, jonka toimintaa esitteli omistaja Soile Kivinen.
  6. Tekstiilikulttuuriseuran vuoden 2014 stipendin saaja Korjaussarja- kollektiivi kertoi toiminnastaan 24.9.
  7. Luentosarjan Uuden ajan käsityö ensimmäinen luento- kerta 29.10. Miia Collanus kertoi DIY-käsitöistä ja Laura Uusitalo Maker-kulttuurista. Tämän jälkeen pidettiin Seuran syyskokous.
  8. Luentosarja jatkui 5.11. ja 12.11. Toisella kerralla Outi Pyy kertoi kierrätys- muodista, Pirjo Kääriäinen älytekstiileistä sekä uusista materiaaleista ja tekniikoista. Kolmannella kerralla Kaisa Junikka Pauligilta kertoi, kuinka Paula elää ajassa perinteitä kunnioittaen. Inga Pihlhjerta kertoi 2000-luvun kansallispuvuista ja siitä, missä niitä näkee. Luentosarja lähetettiin etäluentona samanaikaisesti seuraaviin kansalaisopistoihin: Espoon työväenopisto, Järvenpään Opisto, Kaukametsän opisto, Keravan Opisto, Rauman kansalaisopisto, Turun suomenkielinen työväenopisto, Valkeakoski-opisto, Wellamo-opisto, Vaasa-opisto, Nurmijärven Opisto ja Sofia-Opisto Espanjan Aurinkorannikolla. Luentopaikalla kuuntelemassa olleet mukaan lukien luentoja seurasi yhteensä kolmen luentoillan aikana 569 kuulijaa.
  9. Piitu Nykopp kertoi 10.12. seuran jäsenille neulesuunnittelusta ja syksyllä ilmestyneestä neulekirjastaan Kerroksia.

Tiedotus

Jäsenille lähetettiin vuoden 2015 aikana neljä jäsenkirjettä. Valtaosa jäsenkirjeistä (n. 2/3) lähetettiin sähköisessä muodossa. Jäsenkirjeissä kerrottiin Seuran jäsen- illoista, kaikille avoimista tilaisuuksista, virallisista kokouksista, jäsenistön lähettämistä tiedotteista sekä näyttelyistä ja tapahtumista tekstiilikulttuurin alalla.

Tuttuun tapaan seuran kotisivuille päivitettiin ajankohtaistiedot sekä Kuukauden tekstiili -sarjan kuvat ja tekstit.

Huhtikuussa puheenjohtaja Merja Räty kävi kertomassa Munkkiniemen Martoille Tekstiilikulttuuriseurasta ja sen toiminnasta.

Seuran esitettä ja jäsenlomaketta jaettiin mm. luentosarjan yhteydessä.