Toimintakertomus 2016

Vuosi 2016 oli Tekstiilikulttuuriseuran 46. toimintavuosi. Heti tammikuussa Tekstiilikulttuuriseura sai myös omat Facebook-sivut. Jäsenille lähetettiin tiedotteita, järjestettiin jäseniltoja ja suosittu luentosarja, jonka aiheena oli Hyvinvointia käsitöistä. Kuukauden tekstiili -sarjassa tekstiilitaiteilija Raija Rastas esitteli töitään tammi–kesäkuussa ja Päivi Fernström Dora Jungin tekstiilejä heinä-joulukuussa.

Jäsenet ja jäsenmaksut
Seurassa oli joulukuun lopussa 172 henkilöjäsentä, joista 4 kunniajäsentä. Yhteisö¬jäseniä on 6. Henkilöjäsenen jäsenmaksu oli 20 euroa ja yhteisöjäsenen 50 euroa.

Hallitus
Seuran hallitus kokoontui vuoden aikana kahdeksan kertaa. Hallitukseen kuuluivat seuraavat kahdeksan jäsentä: Merja Räty puheenjohtajana, Marika Sarha vara¬puheenjohtajana, Katariina Sokka sihteerinä, Leena-Kaisa Loukojärvi talouden¬hoitajana ja jäsenrekisterin hoitajana, Tiina Aalto jäsenkirjeen taittajana, Tiina Ikonen kotisivuvastaavana sekä Anja Aalto ja Tiina Mikkelä.

Sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset
Seuran kevätkokous pidettiin 31.3. Suomen Tekstiili & Muoti ry:ssä. Puheen¬johtajana toimi Kirsti Kesälä-Lundahl. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2015 toimintakertomus ja vahvistettiin tilinpäätös.Ennen kokousta Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen esitteli tekstiili-, muoti- ja vaatealan edunvalvonta- ja työmarkkinajärjestön toimintaa.
Syyskokous pidettiin 27.10. Stadin ammattiopiston Meritalon toimipisteessä.Hallituksessa tapahtuivat seuraavat henkilövaihdokset: Erovuoroisista hallituksen jäsenistä Tiina Aalto oli ollut toimessaan täydet kuusi vuotta. Hänen tilalleen kokous valitsi Kikka Jelisejeffin. Leena Loukojärvi, Marika Sarha ja Katariina Sokka valittiin jatkamaan seuraavan kaksivuotiskauden ajan. Lisäksi kokous valitsi Seuran varsinaiseksi toiminnantarkastajaksi Ritva Aallon ja varalle Inga Pihlhjertan.Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2016 talous- ja toimintasuunnitelma.Jäsentilaisuudet
1. Tammikuun jäsentapaamisessa 21. päivänä oli myös tekemistä: joukko jäseniä tutustui GreenCraft -huopamateriaaliin ja teki ohjaajan johdolla kaulakoruja. Lisäksi tutustuttiin muutenkin CraftCorneriin sekä esillä olevaan Virpi Siiran OmaKoppa-näyttelyyn, jonka jäsenille esitteli itse Virpi Siira.
2. Helmikuun 18. tutustuimme oppaan johdolla Teatterimuseon Unelmien kuteet -näyttelyyn.
3. Maaliskuun 31. tutustuttiin kevätkokouksen yhteydessä Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimintaan.
4. Huhtikuussa vietettiin Taidon päivää, ja jäsentapaaminen järjestettiin 14.4. yhteis¬työssä Espoon työväenopiston kanssa. Espoon kaupunginmuseon intendentti, FT Suvi Kettula kertoi keinutuolinmaton historiasta. Työpaja järjestettiin vuoden käsityö¬tekniikan mosaiikin hengessä ja pajassa valmistettiin koruja munankuorimosaiikilla.
5. Toukokuussa järjestettiin 21.5. kevätretki Mathildedaliin, jossa tutustuttiin Ruukin kehräämöön. Mukaan ilmoittautui 35 osallistujaa. Retkelle oli mahdollista päästä, vaikka ei olisi jäsen; tällöin hinta oli korkeampi.
6. Syyskuun jäsentapaamiseksi suunniteltu käynti Työväenasuntomuseoon peruuntui liian vähäisen ilmoittautujamäärän vuoksi.
7. Lokakuun 27. tutustuttiin syyskokouksen yhteydessä Stadin ammattiopistossa Meritalon toimipisteessä tekstiili- ja vaatetusalan koulutukseen, jota esittelivät koulutus¬päällikkö Elina Tirinen ja opettaja Soile Kuuri.
8. Yhteistyössä Helsingin suomenkielisen työväenopiston kanssa toteutettu Hyvinvointia käsitöistä -luentosarja osui kokonaan marraskuulle. 3.11. aiheena oli Taiteen ja käsityön voima, josta kertoivat kuvataiteilija Timo Tähkänen ja taiteilija Maiju Ahlgren. 10.11. vuorossa oli Käsityö ja henkinen hyvinvointi, ja puhujina kirjailija Laura Honkasalo ja dosentti, yliopiston lehtori Sirpa Kokko ja KM, tohtorikoulutettava Mari Salovaara.17.11. aiheesta Hyvää tekevä käsityö kertoivat Mari Martikainen ja Minna Impiö Mifukosta sekä professori Erja Syrjäläinen.
Luentosarja lähetettiin etäluentona samanaikaisesti seuraaviin kansalaisopistoihin: Espoon työväenopisto, Järvenpään Opisto, Kaukametsän opisto, Keravan Opisto, Lapuan kansalaisopisto, Rauman kansalaisopisto, Turun suomenkielinen työväen¬opisto, Vaasan työväenopisto, Valkeakoski-opisto, Wellamo-opisto ja Nurmijärven Opisto. Luentopaikalla kuuntelemassa olleet mukaan lukien luentoja seurasi yhteensä kolmen luentoillan aikana 408 kuulijaa.
9. Vuoden viimeinen jäsentapaaminen järjestettiin 1.12. Designmuseoon, jossa tutustuttiin oppaan johdolla tekstiilitaiteilija Kirsti Rantasen näyttelyyn. Tilaisuus oli suosittu, mukaan ilmoittautui 25 osallistujaa.

Tiedotus
Vuonna 2016 hallitus aloitti tiedotuksen uudistamisen. Seuralle perustettiin Facebook-sivut ja myös kotisivujen uudistaminen aloitettiin. Vuosi oli myös viimeinen, jolloin jäsenistölle lähetettiin jäsenkirjeitä postitse.
Jäsenille lähetettiin vuoden 2016 aikana neljä jäsenkirjettä. Valtaosa jäsenkirjeistä (n. 2/3) lähetettiin sähköisessä muodossa. Jäsenkirjeissä kerrottiin Seuran jäsen¬illoista, kaikille avoimista tilaisuuksista, virallisista kokouksista, jäsenistön lähettämistä tiedotteista sekä näyttelyistä ja tapahtumista tekstiilikulttuurin alalla.
Tuttuun tapaan Seuran kotisivuille päivitettiin ajankohtaistiedot sekä Kuukauden tekstiili -sarjan kuvat ja tekstit.