Toimintakertomus 2017

Vuosi 2017 oli Tekstiilikulttuuriseuran 47. toimintavuosi ja ensimmäinen vuosi, jolloin tiedotuksessa siirryttiin yhä vahvemmin sähköpostin ja Facebookin käyttöön. Jäsentapaamisten kirjo oli monipuolinen aina tutustumiskäynneistä työpajoihin. Syksyn luentosarjan aiheena oli Suomi 100 -juhlavuoden hengessä Villaa sen olla pitää!

Kuukauden tekstiili -sarjassa alkuvuonna töitään esitteli nukkemuotoilijana tunnettu Piitu Nykopp, kesällä aiheena oli Maskun villaintarsiapeitteen reproduktio ja syyskaudella Tekstiilikulttuuriseuran jäsenet esittelivät villaan liittyviä töitään.

Jäsenet ja jäsenmaksut

Seurassa oli joulukuun lopussa 191 henkilöjäsentä, joista 2 kunniajäsentä. Yhteisö­jäseniä on 5. Henkilöjäsenen jäsenmaksu oli 20 euroa ja yhteisöjäsenen 50 euroa.

Hallitus

Seuran hallitus kokoontui vuoden aikana yhdeksän kertaa. Hallitukseen kuuluivat seuraavat kahdeksan jäsentä: Merja Räty puheenjohtajana, Marika Sarha vara­puheenjohtajana, Katariina Sokka sihteerinä, Leena-Kaisa Loukojärvi talouden­hoitajana ja jäsenrekisterin hoitajana, Kikka Jelisejeff jäsenkirjeen kokoajana, Tiina Ikonen kotisivuvastaavana sekä Anja Aalto ja Tiina Mikkelä.

Sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset

Seuran kevätkokous pidettiin 27.3. Tyyne-Kerttu Virkin kotimuseossa Töölössä. Puheen­johtajana toimi Tiina Aalto. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2016 toimintakertomus ja vahvistettiin tilinpäätös. Kokouksen jälkeen Tyyne-Kerttu Virkki -säätiön puheenjohtaja Jarno Peltonen esitteli museota.

Syyskokous
pidettiin 19.10. CraftCornerissa. Erovuoroiset hallituksen jäsenet Anja Aalto, Tiina Ikonen, Tiina Mikkelä ja Merja Räty valittiin kaikki jatkamaan tehtävässä. Seuran toiminnantarkastajana lupautui jatkamaan Ritva Aalto ja varatoiminnantarkastajana Inga Pilhjerta. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2018 talous- ja toimintasuunnitelma.

Jäsentilaisuudet

1. Tammikuun jäsentapaamisessa 18.1. tutustuttiin Keravan taidemuseo Sinkassa näyttelyyn Näkyväksi neulottu. Oppaana toimi näyttelyn kuratoinut Minna Haveri.
  2. Helmikuussa 27.2. kokoonnuttiin CraftCornerissa sashiko-työpajaan, jonka vetivät Anu Kaarina Hämäläinen ja Kristiina Tergujeff Korjaussarjakollektiivista.
  3. Maaliskuussa 27.3. tutustuttiin kevätkokouksen yhteydessä Tyyne-Kerttu Virkin kotimuseoon Töölössä.
  4. Huhtikuussa jäsentapaaminen järjestettiin Taitoliiton Vuoden käsityötekniikaksi valitseman makrameen merkeissä. Makramee-työpaja Luovasti solmeillein järjestettiin 11.4. yhteis­työssä Kauniaisten kansalaisopiston kanssa. Ohjaajana toimi Emmi Heikola.
  5. Toukokuussa järjestettiin 20.5. kevätretki Hämeenkoskelle, jossa tutustuttiin Pellavaloukkuun ja Hämeenkosken kirkon tekstiileihin, joita esitteli tekstiilit suunnitellut ja valmistanut tekstiilitaiteilija Helena Vaari. Osallistujia retkellä oli 18.
  6. Syyskuun jäsentapaamisen kohde 4.9 oli Helsingin Villasukkatehdas.
  7. Lokakuun 19. päivä jäsentapaamisessa joukko jäseniä osallistui CraftCornerissa Riina Tombergin vetämään työpajaan, jossa tutustuttiin Perinteisissä Kihnun saaren neuleitten reunuksissa käytettyihin neuletekniikoihin.
  8. Yhteistyössä Helsingin suomenkielisen työväenopiston kanssa toteutettu Villaa sen olla pitää! -luentosarja osui kokonaan marraskuulle.
    • 2.11. aiheena oli Villan olemus, luennoitsijoina MMM, emerita lammastutkija Marja-Leena Puntila ja yliopistonlehtori, dosentti Riikka Räisänen .
    • 9.11. vuorossa oli Villan matka tuotteeksi, luennoitsijana yrittäjä Eeva Piesala.
    • 16.11. aiheena oli Sarkahousuista catwalkille, josta puhumassa olivat FT, intendentti Suvi Kettula ja vuoden 2016 Tekstiilikulttuuriseuran stipendin saanut opiskelija Jonatan Ingberg.
  9. Luentosarja lähetettiin etäluentona samanaikaisesti seuraaviin kansalaisopistoihin: Espoo, Kaukametsä (Kajaani), Kerava, Rauma, Varkaus, Turku, Vaasa, Valkeakoski, Wellamo (Lahti). Luentopaikalla kuuntelemassa olleet mukaan lukien luentoja seurasi yhteensä kolmen luentoillan aikana 376 kuulijaa.
  10. Joulukuussa 13.12. vuoden viimeisessä jäsentapaamisessa tutustuttiin Kultavilla-yritykseen kahden ryhmän voimin.

Tiedotus

Vuonna 2017 jäsenkirjeitä ei enää lähetetty postitse. Jäsenistölle lähetettiin sähköpostitse neljä tiedotetta. Lisäksi tiedotettiin sekä sähköpostitse että Facebook-sivujen avulla ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista tekstiilikulttuurin alalla. Tuttuun tapaan Seuran kotisivuille päivitettiin ajankohtaistiedot sekä Kuukauden tekstiili -sarjan kuvat ja tekstit.