Luentosarja 2023

Kuidusta kuteeksi

Tekstiilikulttuuriseura järjestää yhdessä Helsingin työväenopiston kanssa joka syksy luentosarjan jossa käsitellään tekstiilejä vaihtuvista teemoista käsin.

Syksyn 2023 teemana on KUIDUSTA KUTEEKSI.

Luennot kuuluvat Tekstiilikulttuuriseuran ja Helsingin työväenopiston yhteistyössä järjestämän Kuidusta kuteeksi -luentosarjaan, jonka kantavana teemana on perinteisten materiaalien uusi tuleminen ja käsityöläisten edustama perinteisten materiaalien uudenlainen tulkinta. Tapahtuma on osa Euroopan kulttuuriympäristöpäiviä.

Voit tulla seuraamaan luentoja Opistotalon Viipurisaliin (Helsinginkatu 26), tai katsoa ne työväenopiston YouTube-kanavalta joko suorana tai tallenteena kahden viikon ajan. YouTube-linkit luentojen seuraamiseen löytyvät Helsingin työväenopiston sivuilta, sekä alempaa luentojen kuvauksien yhteydessä.

Lisätietoa ja tarkempi kuvaus alempana, sekä Helsingin työväenopiston sivuilla:

1. osa, Suomalaiset kuituinnovaatiot 9.11.2023

2. osa, Villa 16.11.2023

3. osa, Runkokuidut 23.11.2023

9.11.2023 Suomalaiset kuituinnovaatiot

Klo 16.45 Suomalaiset kuituinnovaatiot, niiden erot ja valmistustavat; Riikka Räisänen, käsityötieteen ja käsityön pedagogiikan professori, Helsingin yliopisto

Luentosarjamme avaa käsityötieteen ja käsityön pedagogiikan professori Riikka Räisänen, jolla on yli parinkymmenen vuoden kokemus tekstiilimateriaaleista sekä niiden opetuksesta ja tutkimuksesta. Luennossa tarkastellaan suomalaisia selluloosapohjaisia kuituinnovaatioita, miten näitä kuituja tuotetaan, mitä yhteisiä ominaisuuksia niillä on ja miten ne poikkeavat toisistaan. Näkökulma on kuluttajalähtöinen. Mitä kuluttajan tulisi tietää näistä kuiduista.

Riikka Räisänen, kuva KasKas

Klo 17.30 Liikkuvat tekstiilit perinteisillä käsityötekniikoilla; Maija Vaara, tohtorikoulutettava, Aalto yliopisto

Ensimmäisen luentopäivän päättää Aaltoyliopiston tohtorikoulutettava Maija Vaara. Luennossa Vaaran tarkastelussa on olosuhteiden vaihtelun vaikutuksesta liikkuvat uudet materiaalit ja niiden kanssa työskentely käyttäen perinteisiä käsityötekniikoita kuten kudonta ja nypläys. Millaisia voisivat olla älytekstiilit, jotka eivät tarvitse johtoja ja virtalähdettä?

Maija Vaara, kuva Matteo Lannacchero

16.11.2023 Villa

Klo 16.45 Suomalalaiset villat ovat villana primitiivisiä. Miten tämä näkyy pienkehräämössä; Sanski Matikainen, yrittäjä, Saimas Spinnery Oy

Luentosarjamme toinen osio käynnistyy kehräämöyrittäjä Sanski Matikaisen luennolla. Matikainen pureutuu esitelmässään suomalaisen villaan, sekä pienkehräämötoimintaan. Suomalalaiset villat ovat villana primitiivisiä. Miten tämä näkyy pienkehräämössä. Suomalaiset alkuperäiset lammasrodut kuuluvat lyhythäntäisiin pohjoismaalaisiin lammasrotuihin. Näiden rotujen villa voidaan kutsua primitiviseksi. Mitä se tarkoittaa? Miten tämä näkyy langassa ja pienkehräämön toiminnassa.

Sanski Matikainen, kuva Emmi

Klo 17.30 Näkökulmia neulesuunnitteluun; Juha Vehmaanperä, neulesuunnittelija, tekstiilitaiteilija

Luentosarjan toinen osio päättyy neulesuunnittelija ja tekstiilitaiteilija Juha Vehmaanperän luentoon. Esitelmässä Vehmaanperä käsittelee tapoja työskennellä neulesuunnittelun, taiteen ja muodin yhtymäkohdissa. Esitelmässä käydään läpi neulesuunnitteluun liittyviä työskentelyprosesseja ideoimisesta ja mallitilkuista lopullisen tuotteen suunnitteluun ja valmistukseen. Vehmaanperä puhuu tulevaisuuden käsityöstä 3D-tulostamista ja neulesuunnittelua yhdistävän projektinsa kautta.

Juha Vehmaanperä, kuva Mika Kailes

23.11.2023 Runkokuidut

Klo 16.45 Suomalaisen luonnonvaraisen nokkosen muokkaus ja kehrääminen käsityömenetelmin; Riikka Platonova, tekstiiliartesaani

Luentosarjan kolmannen ja viimeisen osion aloittaa tekstiiliartesaani Riikka Platonova. Esitelmässä Platonova alustaa lyhyesti nokkoskuidun käytön historiasta, sekä yksityiskohtaisesti nokkoskuidun keräämisestä, muokkaamisesta ja kehräämisestä. Hän avaa myös, mihin tekstiileihin nokkosta on käytetty ja mihin se erityisesti sopii.

Riikka Platonova, kuva Mikael Platonova

Klo 17.30 Pellavan matka pellolta langaksi; Leena Pesu, pellavayrittäjä, Linen Stories

Luentosrajan päättää pellavayrittäjä Leena Pesu. Luennossaan Pesu Käy läpi pellavan viljelyn ja työstämisen langaksi sekä perinteisin menetelmin että nykytekniikoilla. Luennolla Pesu pohtii sitä, mitkä ominaisuudet tekevät pellavasta ainutlaatuisen, sekä mitä kaikkea pellavasta voidaan tehdä?

Leena Pesu, kuva Janne Pesu