Toimintakertomus 2014

Vuosi 2014 oli Tekstiilikulttuuriseuran 44. toimintavuosi. Jäsenille lähetettiin tiedotteita, järjestettiin jäseniltoja ja kevätretki sekä suosittu luentosarja, jonka aiheena oli Siksi teemme käsitöitä. Erityisesti kuulijoita keräsi aivotutkija Minna Huotilaisen luento aiheesta Hyvää tekevä käsityö.

Kuukauden tekstiili -sarjassa Ritva Koskennurmi-Sivonen esitteli alkuvuonna suomalaisten muotisalonkien pukuja 1960-luvulta ja loppuvuoden esittelyistä vastasi Soja Murto, joka on erikoistunut kansallispukukulttuuriin.

Seurassa oli joulukuun lopussa 226 henkilöjäsentä, joista 4 kunniajäsentä. Yhteisöjäseniä on 6. Henkilöjäsenen jäsenmaksu oli 20 euroa ja yhteisöjäsenen 50 euroa.

Seuran hallitus kokoontui vuoden aikana kuusi kertaa. Hallitukseen kuuluivat seuraavat kahdeksan jäsentä: Suvi Kettula puheenjohtajana, Tarja-Kaarina Laamanen varapuheenjohtajana ja jäsenrekisterin hoitajana, Katariina Sokka sihteerinä, Ritva Aalto taloudenhoitajana, Tiina Aalto jäsenkirjeen taittajana, Riikka Räisänen luentosarjan järjestäjänä, Laura Voipio jäsentiedotteen tapahtumakalenterin kokoajana ja Merja Räty.

Seuran kevätkokous pidettiin 31.3. Diakoniaopistossa. Puheenjohtajana toimi Sinikka Hovi. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2013 toimintakertomus ja vahvistettiin tilinpäätös.

Kokouksen jälkeen tutustuttiin oppaan johdolla Kirkkosaliin, Aurora-saliin sekä uudistettuun museoon.

Syyskokous pidettiin 30. lokakuuta Helsingin kaupungin suomenkielisen työväenopiston opistotalon Oppiskahviossa Siksi teemme käsitöitä -luentosarjan ensimmäisen luentokerran jälkeen. Puheenjohtajana toimi Inga Pihlhjerta ja sihteerinä Seuran sihteeri Katariina Sokka. Paikalla oli 11 seuran jäsentä. Hallituksessa tapahtuivat seuraavat henkilövaihdokset: hallituksen erovuoroisten jäsenten Suvi Kettulan ja Riikka Räisäsen tilalle hallitukseen kokous valitsi Leena Loukojärven ja Marika Sarhan.

Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2015 talous- ja toimintasuunnitelma.

1. Tammikuun 22. vierailimme Oulunkylässä liikekeskus Ogelin Lankamaailmassa, jossa seuran jäsenet saivat kuulla yrityksen toiminnasta ja erilaisista lankamateriaaleista.

2. Helmikuun 25. järjestimme opastetun vierailun Designmuseon kevään suurnäyttelyyn, joka esitteli tanskalaisen nykymuodin pioneerin Henrik Vibskovin mielikuvituksekasta maailmaa.

3. Maaliskuun 31. tutustuttiin Seuran kevätkokouksen jälkeen oppaan johdolla Diakonissalaitoksen Kirkkosaliin, Aurora-saliin sekä uudistettuun museoon.

4. Huhtikuun 26. oli Tekstiilikulttuuriseuran kevätretki, joka suuntautui Kirkkonummelle, Tammisaareen ja Inkooseen. Hvitträskissä tutustuttiin näyttelyyn, joka käsitteli Loja Saarista. Tammisaaressa kohteena oli Syko Design, Kajsa Wikmanin perustama käsityöyritys. Retkeläiset vierailivat Kajsan työhuoneella, missä työskentelevät myös mattoja kutova Marina Thurén sekä Maria Thun-Ström, joka valmistaa neuletuotteita. Paluumatkalla tutustuttiin vielä Galleria Karaijan Flora & Fauna -näyttelyyn.

5. Toukokuun 13. tutustuttiin Oopperan puvustamoon, lavastamoon ja muihin pajoihin sekä muuhun rakennukseen.

6. Syyskuun 24. vierailukohteena oli Teatterimuseo näyttelyineen. Opastuksella kerrottiin muun muassa Näyttelijän kengissä -näyttelystä.

7. Lokakuun 30. oli vuorossa luentosarjan Siksi teemme käsitöitä ensimmäinen luentokerta. Filosofi, FT Jarkko S. Tuusvuoren aiheena oli Minä, käteni ja käden työ: Kädet yksilöiden kehitystarinassa. Yliopettaja, TaT Pirjo Seddiki kertoi aiheesta Siisti ja virheetön käsityö.

8. Marraskuun 6. ja 13. luentosarja jatkui. Toisella kerralla aivotutkija, FT Minna Huotilainen kertoi, mitä tapahtuu, kun kädet tekevät käsitöitä ja käsityötieteen opiskelija Kerttuli Siikaniemi kertoi uuden ajan käsityöläisistä. Kolmannella kerralla paneelikeskustelun aiheena oli Käsityö ilmaisuna. Alustajina ja panelisteina olivat TaT Minna Haveri, TaM Virpi Vesanen-Laukkanen, FT Päivi Fernström ja käsityötieteen opiskelija Helena Hämäläinen..

Luentosarja lähetettiin etäluentona samanaikaisesti seuraaviin kansalaisopistoihin: Espoon työväenopisto, Järvenpään Opisto, Kaarinan kansalaisopisto, Kaukametsän opisto, Keravan Opisto, Rauman kansalaisopisto, Valkeakoski-opisto, Wellamo-opisto, Nurmijärven Opisto ja Sofia-Opisto Espanjan Aurinkorannikolla. Luentopaikalla kuuntelemassa olleet mukaan lukien luentoja seurasi yhteensä kolmen luentoillan aikana 618 kuulijaa.

9. Joulukuun 11. tutustuttiin Helsingin Töölössä sijaitsevan Reitzin säätiön taidekokoelmaan.

Jäsenille lähetettiin vuoden 2014 aikana neljä jäsenkirjettä. Valtaosa jäsenkirjeistä (n. 2/3) lähetettiin sähköisessä muodossa. Jäsenkirjeissä kerrottiin Seuran jäsenilloista, kaikille avoimista tilaisuuksista, virallisista kokouksista, jäsenistön lähettämistä tiedotteista sekä näyttelyistä ja tapahtumista tekstiilikulttuurin alalla.

Vuoden aikana myös uudistettiin Seuran internet-sivustoa. Hallituksen ideoinnin perusteella uudistustyön tekivät kotisivujen päivittäjä Jarno Kuusinen sekä varapuheenjohtaja Tarja-Kaarina Laamanen.

Tuttuun tapaan Seuran kotisivuille päivitettiin ajankohtaistiedot, Kuukauden tekstiili -sarjan kuvat ja tekstit sekä alkuosa Siksi teemme käsitöitä -luentosarjan luennoitsijoiden tekemät tiivistelmät.

Seuran esitettä ja jäsenlomaketta jaettiin mm. luentosarjan yhteydessä.

Stipendi

Tekstiilikulttuuriseuran vuoden 2014 stipendinhakijoita oli 11. Seuran hallitus valitsi stipendin saajaksi Korjaussarja-kollektiivin, joka on löyhä tekstiilityönopettajaopiskelijoiden yhteenliittymä. Helsingin ryhmän vastaavina toimivat Terhi Hannikainen, Anu Kaarina Hämäläinen, Helena Hämäläinen, Elisa Kärki, Aino Melkas, Mari Salovaara, Iina Tainiola ja Kristiina Tergujeff.

Hakemuksen mukaan stipendi tullaan käyttämään liikkuvan vaatehuoltoaseman työkaluvaunun, ompelukoneen, roll up -telineen ja siihen kuuluvan painotyön sekä käsityötarvikkeiden hankintaan.