Toimintakertomus 2018

Vuosi 2018 oli Tekstiilikulttuuriseuran 48. toimintavuosi. Tiedotuksessa Facebook-sivu on lunastanut hyvin paikkansa erilaisten tekstiiliin liittyvien näyttelyiden ja muiden vinkkien nopeana tiedotuskanavana. Syksyn luentosarjan aiheena oli ELOSSA! Perinteiset käsityötekniikat tänään. Pohdintaa on aiheuttanut luentosarjan vähenevä osanottajamäärä.

Tekstiililikulttuuriseuran stipendi jaetaan parillisina vuosina. Vuoden 2018 stipendi myönnettiin Niina Hiltuselle kuntouttavan taidetoiminnan projektiin yhteisö- ja tekstiilitaiteen menetelmin.

Taitoliiton vuoden käsityötekniikaksi valitsema kirjonta näkyi Kuukauden tekstiili -sarjassa, kun kirjontatöitään esittelivät Tupu Mentu ja Helena Vaari.

Seurassa oli joulukuun lopussa 198 henkilöjäsentä, joista 2 kunniajäsentä. Yhteisöjäseniä on 5. Henkilöjäsenen jäsenmaksu oli 20 euroa ja yhteisöjäsenen 50 euroa.

Seuran hallitus kokoontui vuoden aikana kahdeksan kertaa. Hallitukseen kuuluivat seuraavat kahdeksan jäsentä: Merja Räty puheenjohtajana, Marika Sarha osan vuodesta varapuheenjohtajana, Katariina Sokka sihteerinä, Leena-Kaisa Loukojärvi taloudenhoitajana ja jäsenrekisterin hoitajana, Kikka Jelisejeff jäsenkirjeen kokoajana, Tiina Ikonen kotisivuvastaavana sekä Anja Aalto jäsentapaamisten ilmoittautumisvastaavana ja Tiina Mikkelä, joka vastasi suurelta osin luentosarjan asioista. Tiina Mikkelä myös siirtyi kesken vuoden varapuheenjohtajaksi.

Seuran kevätkokous pidettiin 27.3.Woodnotesin tiloissa. Puheenjohtajana toimi Suvi Kettula. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2017 toimintakertomus ja vahvistettiin tilinpäätös.

Kokouksen jälkeen Ritva Puotila ja Mikko Puotila esittelivät Woodnotesia.

Syyskokous pidettiin 31.10. Kaffekievarissa. Puheenjohtajana toimi Inga Pilhjerta. Erovuorossa olivat hallituksen jäsenet Kikka Jelisejeff, Leena Loukojärvi, Marika Sarha ja Katariina Sokka, joista hallituksen jättivät Katariina Sokka (kaudet täynnä) ja Marika Sarha. Hallitukseen valittiin uusiksi jäseniksi Anna-Mari Raunio ja Anu Kaarina Hämäläinen.

Seuran toiminnantarkastajana lupautui jatkamaan Ritva Aalto ja varatoiminnantarkastajana Inga Pilhjerta. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2018 talous- ja toimintasuunnitelma.

1. Tammikuun jäsentapaamisessa 17.1. tutustuttiin CraftCornerissa PISTOT-näyttelyyn.

2. Helmikuussa 13.2. tutustuttiin Suomalaisen Kansantanssin Ystävien puvustoon.

3. Maaliskuussa 27.3. tutustuttiin kevätkokouksen jälkeen Woodnotesiin. Ritva Puotila kertoi yrityksen toiminnasta ja tekstiilitaiteilijan ja -suunnittelijan urastaan.

4. Huhtikuussa jäsentapaaminen järjestettiin 18.4. Tarvossa Sirinä-Designissa, jossa Ritu Kokkola kertoi työstään ja esitteli Tarvon kurssikeskuksen toimintaa.

5. Toukokuussa järjestettiin 19.5. kevätretki Eliisa Kivekkään lammastilalle ja Fiskarsiin, jossa Rutsuko Sakata kertoi työstään huovan parissa. Osallistujia retkellä oli 24.

6. Syyskuun jäsentapaamisessa 5.9. Ulla Jokisalo esitteli näyttelynsä Hamissa.

7. Syyskokouksen yhteyteen 31.10. järjestetty vierailu lankavärjäämö Lanitium Ex Machinaan peruuntui yllättävän sairaustapauksen vuoksi. Sen sijaan kokouksen jälkeen stipendinsaaja Niina Hiltunen kertoi projektistaan ja Kikka Jelisejeff esitteli Käsityön äärellä -keskustelukortteja.

8. Yhteistyössä Helsingin suomenkielisen työväenopiston kanssa toteutettu ELOSSA! Perinteiset käsityötekniikat tänään -luentosarja järjestettiin marraskuussa.

1.11. Juokse sinä humma – käsitöitä hevosharrastuksista

Verhoilijamestari ja valjasseppä Elina Parpala

Keppihevosharrastaja Alisa Aarniomäki

8.11. Näin suutari Kalle lyö anturat alle – laadukkaat kengät

Kengäntekijä Jussi Paljakka / Paljakka Handmade

Kenkäsuunnittelija Oona Ritari / Mioona

15.11. Kultakangasta kutovi, hope'ista huolittavi – kuteen ja loimen kiehtova liitto

Kudonnan vakava harrastaja Marjo Lonka

Tekstiilitaiteilija Inka Kivalo

Luentosarja lähetettiin etäluentona samanaikaisesti seuraaviin kansalaisopistoihin: Espoo, Kaukametsä (Kajaani), Kerava, Rauma, Soisalo (Varkaus), Lapua, Vaasa, Wellamo (Lahti) ja Nurmijärvi. Luentopaikalla kuuntelemassa olleet mukaan lukien luentoja seurasi yhteensä kolmen luentoillan aikana 255 kuulijaa.

9. Joulukuussa 4.12. vuoden viimeisessä jäsentapaamisessa muotoilija Heikki Orvola esitteli Kansallismuseon pop up -näyttelytilassa kirjontatöitään ja kertoi työskentelystään.

Jäsenistölle lähetettiin sähköpostitse neljä tiedotetta. Lisäksi tiedotettiin sekä sähköpostitse että Facebook-sivujen avulla ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista tekstiilikulttuurin alalla.

Tuttuun tapaan Seuran kotisivuille päivitettiin ajankohtaistiedot sekä Kuukauden tekstiili -sarjan kuvat ja tekstit.