Stipendi

Tekstiilikulttuuriseura jakaa stipendejä tekstiilikulttuurin edistämiseksi. Stipendillä tuetun työn tuloksilla toivottaisiin olevan laajempaa merkitystä esimerkiksi jonkin tekstiilikulttuurin osa-alueen kehittämisen tai esiintuomisen kautta.

Stipendiä voivat hakea yksityishenkilöt ja yhteisöt. Stipendin suuruus on 2500 €, ja se voidaan myöntää yhdelle tai useammalle henkilölle tai yhteisölle.

Stipendejä on aiemmin myönnetty esim. tekstiilialaan liittyvän näyttelyn toteuttamiseen, materiaalien tuottamiseen videosarjan tai painetun käsikirjoituksen muodossa, ja kansallispukuun kuuluvan asusteen kaavoitukseen. Listan edellisten vuosien stipendien saajista löydät täältä

Hakemusten ei tarvitse kuitenkaan rajoittua yllämainitun kaltaisiin käyttökohteisiin, vaan otamme mielellämme vastaan hakemuksia liittyen hyvin monenlaisiin hankkeisiin!

Stipendien mahdollinen temaattinen rajaus sekä haun aikataulu julkistetaan alkukesällä ja hakuaika on syksyllä. Stipendien saaja tai saajat esitellään perinteisen, yhteistyössä Helsingin Työväenopiston kanssa järjestämämme syksyisen luentosarjamme käynnistyessä.

Stipendi vuonna 2024

Vuoden 2024 stipendin teemana on kestävä kehitys ja vastuullisuus tekstiileissä. Aihealueen näkyminen hakemuksessa vaikuttaa positiivisesti stipendin saajia valittaessa, mutta ei ole ehdoton edellytys.

Stipendin haku aukeaa 15.8.2024 ja hakemukset on jätettävä verkkolomakkeen kautta viimeistään 13.9.2024 klo 24. Löydät verkkolomakkeen tältä sivulta haun auettua.

Stipendinsaaja tai saajat julkistetaan 7.11.2024 Vastuullisuuden vaat(te)et-teemaisen luentosarjamme ensimmäisen luennon yhteydessä.

Säännöt

Kuka voi hakea stipendiä?

Stipendiä voi hakea yksityishenkilö tai ryhmä, taikka voittoa tavoittelematon yhteisö. Yritykselle stipendiä ei myönnetä. Hakijan ei tarvitse olla Tekstiilikulttuuriseuran jäsen.

Mihin tarkoitukseen stipendi on tarkoitettu?

Stipendi on tarkoitettu tukemaan työskentelyä hakemuksessa kuvaillun aiheen parissa, ja se on käytettävä hankkeesta aiheutuviin kuluihin. Stipendillä ei voi maksaa varsinaisia palkkakuluja eikä matkakuluja.

Miten stipendin saaja valitaan?

Tekstiiliseuran hallitus valitsee stipendin saajan tai saajat hakemusten perusteella.

Mitä stipendin saajalta edellytetään?

Stipendin saajan tulee jättää selostus hallitukselle saamansa stipendin käytöstä vuoden kuluessa jakopäivästä. Stipendin saajan odotetaan myös kertovan Tekstiilikulttuuriseuran jäsenille hankkeen tuloksista erikseen sovittavalla tavalla.