Toimintakertomus 2019

Vuosi 2019 oli Tekstiilikulttuuriseuran 49. toimintavuosi. Hallituksen suurimmat haasteet liittyivät luentosarjaan: Yhteistyössä Helsingin työväenopiston kanssa järjestetty luentosarja ei edellisinä vuosina ollut tavoittanut kuulijoita toivotulla tavalla. Luennot koettiin kuitenkin tärkeiksi ja yhteistyötä haluttiin jatkaa, joten seuran hallitus asetti tavoitteeksi sisällöllisesti ajankohtaisen ja monipuolisen luentosarjan suunnittelun sekä luennoista tiedottamisen yhdessä työväenopiston kanssa. Tiedotusta varten tehtiin tarkka suunnitelma. Luentosarjan teemaksi valikoitui Tekstiilien kiertotalous, joka oli hyvin ajankohtainen ja monella tavalla tärkeä. Yleisöä oli paikan päällä Helsingin työväenopistossa sekä etäyhteyden päässä opistoissa eri puolilla Suomea selvästi edellisiä vuosia enemmän, joten voimme todeta hallituksen onnistuneen tavoitteessaan.

Kuukauden tekstiili -sarjassa oli teemana teatteri- ja elokuvapuvustus ja -maskeeraus. Teemaa käsiteltiin laajasti suunnittelun, valmistuksen ja tutkimuksen näkökulmista. Kirjoittajina olivat Riitta Raunio, Pekka Helynen, Sami Korhonen, Tua Helve, Maarit Kalmakurki, Joanna Weckman ja Johanna Oksanen.

Usean kirjoittajan malli osoittautui haastavaksi ja työlääksi; jatkossa pyrimme siihen, että sarjassa on yksi tai kaksi kirjoittajaa vuodessa.

Jäsenet ja jäsenmaksut

Seurassa oli joulukuun lopussa 166 henkilöjäsentä, joista 2 kunniajäsentä. Yhteisöjäseniä on 5. Henkilöjäsenen jäsenmaksu oli 20 euroa, opiskelijajäsenen 10 euroa ja yhteisöjäsenen 50 euroa.

Hallitus

Seuran hallitus kokoontui vuoden aikana yhdeksän kertaa. Hallitukseen kuului kahdeksan jäsentä, joilla kullakin oli omat vastuualueensa: Merja Räty - puheenjohtaja, Tiina Mikkelä - varapuheenjohtaja, Anja Aalto - sihteeri, Leena-Kaisa Loukojärvi - taloudenhoitaja ja jäsenrekisterin hoitaja, Kikka Jelisejeff - jäsenkirjevastaava, Tiina Ikonen - kotisivuvastaava, Anu-Kaarina Hämäläinen - jäsentapaamisten ilmoittautumisvastaava sekä Anna-Mari Raunio, joka pääosin vastasi Fecebook-tiedotuksesta sekä suunnitteli luentosarjan yhdessä Tiina Mikkelän kanssa.

Sääntömääräiset kevät- ja syyskokoukset

Seuran kevätkokous pidettiin 28.3. Yleisradiossa. Puheenjohtajana toimi Katariina Sokka. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2018 toimintakertomus ja vahvistettiin tilinpäätös.

Syyskokous pidettiin 24.10. Aalto-yliopistossa Otaniemessä. Puheenjohtajana toimi Suvi Kettula. Erovuorossa olivat hallituksen jäsenet Merja Räty, Tiina Mikkelä, Anja Aalto ja Tiina Ikonen. Merja Rädyllä oli kolme kautta täynnä, joten hän ei voinut jatkaa hallituksessa; muut erovuoroiset jatkavat. Uudeksi jäseneksi hallitukseen valittiin Minna Matinlauri. Toiminnantarkastajaksi valittiin Inga Pihlhjerta ja varatoiminnantarkastajaksi Suvi Kettula. Kokouksessa hyväksyttiin vuoden 2020 talous- ja toimintasuunnitelma.

Jäsentilaisuudet

Jäsentilaisuuksia järjestettiin kevät- ja syyskaudella kerran kuukaudessa, kesä-elokuussa ei ollut tapahtumia.

Tammikuun jäsentapaamisessa 29.1. tutustuttiin Kluuvissa toimivaan räätälinliike Dandy Helsinkiin.

11.2. tekstiilitaiteilija Ariadna Donner esitteli näyttelynsä Hiljaisen hämärän värit.

28.3. kevätkokouksen jälkeen pukusuunnittelija Elina Lario, puvustaja Tarja Pieniniemi ja ompelija Jaana Björklund esittelivät Yleisradion laajaa puvustoa sekä värjäämöä ja ompelimoa.

Huhtikuun jäsentapaaminen oli Briossineule-työpaja, joka järjestettiin Taitoliiton tiloissa 8.4. Opettajana pajassa oli Anja Aalto.

Lauantaina 18.5. järjestettiin jo perinteeksi muodostunut kevätretki. Se suuntautui tällä kertaa Loviisaan, jossa tutustuttiin Loviisan museon Kulla-näyttelyyn ja Bongan linnaan. Retkelle osallistui 28 henkilöä.

Syyskuun jäsentapaamisessa 4.9. tutustuttiin Sinebrychoffin kotimuseoon Heidi Kallioisen opastamana.

Syyskokouksen jälkeen 24.10. päästiin tutustumaan Aalto-yliopiston Biotieteiden ja biotekniikan laitokseen, jossa Marja Rissanen kertoi Ioncell-kuidun valmistusprosessista ja kehittämistyöstä.

Marraskuussa järjestettiin jo kymmenennen kerran luentoja yhteistyössä Helsingin suomenkielisen työväenopiston kanssa. Ajankohtaiseen aiheeseen pureutunut luentosarja Pitkää ikää! Näkökulmia tekstiilien kiertotalouteen Suomessa kiinnosti mukavasti ihmisiä niin Helsingissä kuin yhteistyöopistoissakin, joita oli vuonna 2019 mukana yhdeksän: Espoon työväenopisto, Kaarinan kansalaisopisto, Kaukametsän opisto, Keravan opisto, Nurmijärven opisto, Rauman kansalaisopisto, Soisalo-opisto, Vaasa-opisto ja Wellamo-opisto.

31.10. Hyvä kiertoon -teemaillassa tutkimusprofessori Ali Harlin VTT:ltä ja projektijohtaja Markus Terho Sitrasta käsittelivät arjen valintojen merkitystä ympäristöömme ja sitä kautta myös onnellisuuteemme. Lohdullinen viesti oli, että kestävä arki ei merkitse luopumista.

7.11. käsiteltiin kestävää muotia. Costo ja Pure Waste Textiles -yritysten perustaja ja osakas Hannes Bengs kertoi yrittäjänä kohtaamistaan haasteista ja tulevaisuuden näkökulmista. Tohtoriopiskelija, vaatesuunnittelija Essi Karell Aalto-yliopistosta toi esiin, miten ympäristöasiat ja vaatteen kierrätettävyys otetaan huomioon suunnittelussa.

14.11. pohdittiin merkityksellistä elämää. Kierrätysmateriaaleja pitkään hyödyntänyt tekstiilitaiteilija Aino Favén kertoi omasta työskentelystään ja teoksiinsa liittyvistä merkityksistä. Professori Arto O. Salonen pohti, miten saisimme elämäämme lisää ylevyyttä ja merkityksellisyyttä tässä ajassa, jossa elämää liian paljon ohjaavat talouskasvun vaatimukset.

Luentoja seurasi kolmen luentoillan aikana yhteensä 417 kuulijaa.

Tekstiilikulttuuriseuran aloitteesta järjestettiin luentojen yhteydessä illan teemaan liittyneitä työnäytöksiä ja -pajoja: 31.10. Laura Hämäri esitteli kierrätysmateriaalien kehräystä, 7.11. Korjaussarjakollektiivin Vaatehuoltoasemalta sai neuvoja ja opastusta vaatehuoltoon ja korjausompeluun, ja 14.11. pohdittiin paikan näkyvyyttä ja kokeiltiin erilaisia korjaustapoja Tupu Mennun opastamana Näyttävä paikka -työpajassa.

Vuoden lopuksi päästiin kokeilemaan neulatuftausta Merja Rädyn vetämässä työpajassa, joka järjestettiin 9.12. Taitoliiton tiloissa.

Tiedotus

Tiedottamisessa siirryttiin vuonna 2019 vahvemmin sosiaalisen median hyödyntämiseen ja panostettiin erityisesti Facebookissa tapahtuneeseen tiedotukseen. Luentosarjasta tehtiin Facebook-tapahtuma, jota saavutti ilahduttavan paljon ihmisiä. Facebookissa tiedotettiin myös jäsentapahtumista ja uusista julkaisuista Kuukauden tekstiili -sarjassa. Tätä kautta myös seuran kotisivuilla on ollut aiempaa enemmän kävijöitä.

Jäsenistölle lähetettiin sähköpostitse neljä tiedotetta. Sähköpostitse tiedotettiin myös kaikista jäsentapaamisista sekä ajankohtaisista näyttelyistä ja tapahtumista.

Seuran kotisivuille www.tekstiilikulttuuriseura.fi päivitettiin kulloinkin ajankohtaiset tiedot sekä Kuukauden tekstiili -sarjan kuvat ja tekstit.