Kuukauden tekstiili 2021 - kesäkuu
Ilmiö ja koulukäsityö sopusointua etsimässä
Kesäkuun kirjoittaja tekstiilityönopettaja Tiina Tiitinen kertoo mielenkiintoisesta koulukäsityöprojektistaan, jonka innoittajan toimi hieno, Suomen sisällissodasta kertova teatteriesitys Tytöt 1918.
Musikaali tunteiden ja ajatusten aarrearkkuna - ilmiö käsityöllisesti työstettäväksemme
Esittelen teille kaksi koulukäsityötehtävää, joiden pohjana toimi musikaali. Elettiin alkuvuotta 2018 ja tamperelaisen Kaarilan koulun käsityön painotusluokka pääsi Taidekaari-hankkeen siivittämänä seuraamaan järisyttävää musikaalia Tampereen Työväen Teatteriin. Punaisen mahtiesiripun auetessa Tytöt 1918 aloitti vyörynsä. Esitys oli syvästi koskettava ja täynnä symboliikkaa. Paitsi itse tarina, musiikki ja näyttelijäsuoritukset, myös näyttämörakenteet, lavasteet, byro-tehosteet ja puvustus olivat vaikuttavia.
Musikaali vei meidät kotikaupunkiimme, sisällissotaan sydänten tasolla. Tarina kertoi kahtia jakautuneen kansan nuorista naisista, vain yleisön ikäisistä, jotka tarttuivat aseisiin auttaakseen veljiään, isiään ja ystäviään. Tunnetusti tarinan sankarittarille ei tule onnellista loppua ja näytöksen jälkipuolella olikin kohtaus, missä valkeassa paidassaan sankaritar toisensa jälkeen kääntyi selkä yleisöön päin, jolloin näimme paidassa suuren punaisen rastin.
Tarinan kulku sisälsi myös paljon lämpöä ja toiveikkuutta. Se peilasi meille omaa aikaamme, antoi oppia ja viisautta. Koska tapahtumat sijoittuivat pumpulin plikkojen kaupunkiin, tekstiilit ja käsityöt olivat läsnä: tytöt auttoivat sodassa myös ompelemalla.
Käsityöpainotus-luokkalaiset pohtivat aihetta kirjallisesti. Heitä koskettivat tarinan hahmot ja näyttämön tapahtumat. He ymmärsivät tyttöjen motiiveina halun parantaa työväen elinoloja ja näkivät heidät myös omin sanoinsa "naispowerin" airueina. He arvioivat, että näiden hurjien tyttöjen ominaisuuksia olivat rohkeus, sisu, sitkeys ja viisaus. Omalle ajallemme tärkeinä oppeina heille jäi mieleen tasa-arvo, päättäväisyys, sodan raakuus ja usko omaan asiaan.
Käsityön tärkein merkitys: prosessi vai produkti?
Pienenä tribuuttina Pirkko Anttilan tutkimukselle esittelen tässä ensin koulukäsityön, minkä merkitys oli täydellisesti sen prosessissa. Tuotokset hävitettiin niiden valmistuttua. Tämä käsityö oli eräänlainen käsityöllinen videoperformanssi.
Teatterin Taidekaarijatkot -tilaisuuteen valmistimme musikaalikokemuksesta lyhyen videon. Halusimme samalla esitellä käsityön mahdollisuuksia viestinnässä ja ilmiöiden käsittelemisessä.
Tekstiilitöiden tekeminen liittyi sisällissodan ajan tamperelaisten tyttöjen arkeen. Myös musikaalissa käytettiin ompelukoneita ja neuloja. Sodan vastakkainasettelu antaa työlle värityksen. Materiaaleilla voidaan erottaa ja yhdistää aatteita.
Ryhmä opetteli käsityön painotukseen kuuluvan digikuvauskurssin tunnilla kuvaamaan ja editoimaan. He valmistivat videon, missä aiheen pohdinnat esitetään visuaalisesti käsityötekniikoin. Videolla käytettiin samanlaista ilmaisun tapaa, millä teatteri toimi niin puvustuksen, maskeerauksen kuin lavastuksenkin suhteen. Musiikiksi saimme käyttää musikaalin omaa musiikkia.
Olimme syystä ylpeitä esityksestämme. Käykää tutustumassa pieneen videoomme alla olevassa linkissä https://youtu.be/yzZnAs4JnDE.
Ilmiö ja käsityö - oppilastöitä
Videon lisäksi oppilaat valmistivat aiheesta myös omat käsityönsä. Käyttöesineeksi tulevan käsityön tuli ilmentää musikaalin antamaa oppia meidän ajallemme.
Abstraktien ajatusten esiin tuominen omassa arjen käsityötuotteessa on vaikeaa ja monelle erityisesti silloin, kun niin ajatus kuin itse käsityökin ovat toisen asettamia tehtäviä – varsinkin teinien opettajan.
Musikaali toimi virikkeenä. Ideoinnin avuksi abstraktien käsitteiden ja käsitöiden yhdistämistä sekä suunnitelmien vapaata jalostusta harjoiteltiin ryhmissä eri tehtävin. Tekniikoiksi opettaja yksinvaltiaasti ja ops-mielessä määräsi huovutuksen ja kirjonnan, joita ensin harjoiteltiin kevyesti.
Oppilaani selvisivät tapansa mukaan tästäkin haasteesta mainosti. Tässä näytiksi muutama erinomainen huovutustyö sodan ja rauhan maailmasta.
Rauha, erilaisuuden hyväksyminen, yhteistyö auttavat rakentamaan ehjempää maailmaa. Mikä viesti meillekin vuoteen 2021!
Tiina Tiitinen ja Kaarilan koulun painotusluokka 2016-2019
Kuvat Tiina Tiitinen